Ygs Geometri Konuları

Merhaba arkadaşlar bu yazımızda sizler için YGS Geometri konularını ele aldık.YGS Geometri Matematik testi içerisinde yer alan toplamda 8 tane sorunun yer aldığı bir bölüm. Öncelikle YGS Geometri hakkında genel bir bilgiye sahip olalım…

YGS geometri soruları adayları pek fazla zorlamayan sorular türünde. Amaç adayların dikkat ve becerilerini ölçmektir. YGS’deki geometri konuları LYS’de de yer almakta fakat LYS’deki sorular daha zorlayıcı niteliktedir. Geometriden YGS Matematik testinde 8 soru yer alıyor.

YGS Geometri soruları 9. Ve 10. Sınıf matematik konularını kapsamakta. MEB kazanımlarına uygun. Sorular öğrencinin okuduğunu anlayıp yorumlama analiz etme gücü ile dört işlem becerilerini ölçüyor.Geometri soruları geçmiş yıllara göre daha kolay sorulardan oluşturuluyor.

1 Temel Kavramlar-Doğruda Açı 0
2 Üçgende Açı 0
3 Üçgenler 0
4 Yamuk 1
5 Kare 1
6 Dikdörtgen 1
7 Üçgende Açı-Kenar Bağıntıları 0
8 Çokgenler 1
9 Çember-Daire 1
10 Katı Cisimler 1
11 Doğrunun Analitiği 0
12 Analitik Geometri 2
13 Simetri-Döndürme 0

 Bu konu hakkında forumda yapılan tartışmalara göz atmak için aşağıdaki linke tıklayınız.

Lys Geometri Soru Dağılımı

LYS de oldukça önemli bir yeri olan Geomteri dersi sayısalcı adaylar için oldukça belirleyicidir. Bu yazımızda sizler için 2017 LYS geometri konularını ele almaya çalıştık. 2017 LYS-1 Geometri konularını sizler için listeledik. Geometri dersinden LYS-1’den 30 soru çıkacak ve adaylara 60 dakika süre hakkı tanınacaktır. İşte 2017 LYS Geometri konuları:

2017 LYS Geometri Konuları
1-Doğruda Açı
2-Üçgende Açı
3-Açı Kenar Bağıntıları
4-Dik Üçgen
5-Kenarortay
6- Açı ortay
7-Açı ortay – Kenarortay
8-Özel Üçgenler
9-Üçgende Alan
10-Üçgende Benzerlik
11-Benzerlik Alan
12-Çokgenler – Dörtgenler
13-Paralelkenar – Eşkenar – Dörtgen
14-Yamuk – Deltoid
15- Dikdörtgen – Kare
16-Çemberde Açı
17-Çemberde Uzunluk
18-Dairede Alan
19-Doğrunun Analitik İncelenmesi
20-Uzay Geometri
21-Prizmalar
22-Piramitler
23-Çemberin Analitik İncelenmesi

24-Uzayda Doğru ve Düzlem Denklemleri
25-Koniklerin Analitik incelenmesi
26-Vektörler

2017 LYS Geometri Konuları Soru Dağılımı
Yamuk( 1 Soru)
Kare (2 Soru)
Üçgende Açı (2 Soru)
Üçgende Alan (1 Soru)
Eşkenar Üçgen -1 Soru-
İkizkenar Üçgen -1 Soru-
Dik Üçgen -1 Soru-
Dikdörtgen -1 Soru-
Paralelkenar -2 Soru-
Çemberde Açı -1 soru-
Çemberde Uzunluk-1 Soru-
Dairede Alan -1 Soru-
Çokgende Açı -1 Soru-
Silindir -1 Soru-
Koni -1 Soru-
Uzayda Doğru Ve Düzlemler-1 Soru-
Doğrunun Analitik İncelenmesi -4 Soru-
Çemberin Geometrik Yeri 1 Soru-
Vektörler -2 Soru-
Çevresel Çemberin Çizimi -1 Soru-

Bu konu hakkında forumda yapılan tartışmalara göz atmak için aşağıdaki linke tıklayınız.

http://www.matematikcafe.net/k-lys-geometri-konu-dagilimi.html

Kutsal Geometri Ne Anlama Gelir?

“Kutsal Geometri” kavramı, sanatta ve mimaride olduğu kadar doğada da bulunduğu düşüncesiyle bizi yanıltabilir. Neden bazı öğeler kutsalken diğerleri değildir? Bu sorunun kolay bir cevabı yoktur. Ne var ki, belli geometrik ilişkilerin ve orantıların genellikle dini amaçlı yapılarda kullanıldığı şeklinde bir anlayış ortaya çıkmıştır. Genel gözlemciler için bu orantılar sadece güzeldir. Sanatsal açıdan, bu müzikle özdeştir. Farklı nota grupları kullanılarak uyumlu ya da uyumsuz melodiler yaratılabilir. Gregoryan ilahileri gibi bazı müzikler bizi ruhsal dünyaya yaklaştırabilir. Diğer müzikler ise bizi doğruca duygularımıza seslenebilir. Gerçekten de, büyük düşünürlerden biri olan Pisagor, müzik, ses, sayı ve biçim arasındaki bağlantıyı göstermiştir.Dini gelenekte üç temel geometrik şekil temeldir; daire, üçgen ve kare. Bunlar, varoluşumuzun üç seviyesini simgelemektedir; ruh, zihin ve beden. Sayı sistemleri gibi, pergeli de ilk kez kimin kullandığı bilinmez. Muhtemelen bir ip ve iki sopaydı ama bu gelişim fikirler ve biçimler dünyasına sembolik bir araştırmayı başlattı. Bir pergel kullanılarak bütün geometrik şekiller çizilebilir. Bazen “Büyük Geometrici” diye anılan Tanrı, sık sık pergel kullanırken betimlenmiştir.

Geometri, sayı çalışmalarıyla da yakından ilgilidir. Tam sayılar ideal kabul edilir. Doğalarında bir tamlık, bütünlük vardır; oysa kesirli sayılar o sayıların henüz gelişim aşamasında olduklarını göstermektedir. Bu açıdan bakıldığında, bazen yaratım sürecindeki ilah gibi algılanır. Tam sayılar bilinebilir ama pi gibi oranlar sadece tahmin edilebilir ve bu yüzden de bilinmezdir. Bu, her şeye nüfuz eden Tanrı’nın kavranamaz elidir.

Ama sayılar gerek rasyonel (tam sayılar) gerekse irrasyonel (kesirli sayılar) olabilirken, geometri bu ayrımı birleştirir. Bir daire yarıçapında rasyonel tam sayı prensibine uyarken, çevresinde uymayabilir ve irrasyonel kesirli sayı verebilir. Bir kare ve köşegeni de benzer bir durum gösterebilir. Örneğin; kenarları bir birim olan karenin köşegen uzunluğu 2’nin karekökü olabilir. Kök kelimesi (karekök gibi) antik bir kavramdır ve doğadan gelmektedir. Bir bitkinin kökü toprak altında gizlidir ama toprağın üzerinde yetişen şeyi ortaya çıkarır ve hisseder.

Aynı şekilde, sayıların karekökleri gizlidir ama içlerinde gizlidir. Örneğin; 16’nın karekökü 4’dür (4×4= 16). Ama 15’in karekökü irrasyonel bir sayıdır ve kolayca hesaplanamaz. Sayıların kareköklerini bulmak, antik matematikçiler için önemli bir konuydu. Ama bir sayının karekökü sayısal olarak hesaplanamıyorsa, geometrik olarak ortaya çıkarılabilirdi. Böylece geometrinin gücü antik zihinlerde yerleşmeye başladı.

Geometri, insan bilincinin üst düzeylerine bir giriş kapısıydı ve kutsal sanat ve mimaride önemli hale gelmesinin de nedeni budur. Kutsal sanat ve mimaride orantıların kökenine indiğimizde, dini binalarda ve kutsal biçimlerde bulunan gizli geometriyi tanımlayacak en iyi yol olarak kutsal geometri kavramıyla karşılaşırız.

DAİRE, ÜÇGEN VE KARE

Yaratılması en kolay geometrik şekil dairedir. Bütün ihtiyacınız olan bir pergel veya sicim, sırık ve işaretleyicidir. İçice geçmiş iki daire çizmek için pergeli ilk dairenin çevre çizgisi üzerine yerleştirip aynı boyda bir daire daha çizmeniz yeterlidir. Bu vesica tasarımından, en önemli üç “kök” (22, 32, 52) çıkarılabilir.

Dairelerin çevrelerini l olarak alırsak, elimize köşegeni karekök işareti 2 olan bir kare ve köşegeni karekök işareti 5 olan bir dikdörtgen geçer. Çevre çizgilerinin kesiştiği en üst noktadan en alt noktaya kadar olan uzaklık bize bir üçgenin yüksekliğini karekök işareti 3 olarak verir. Dikdörtgen, “altın anlam” orantısını bulmak için de kullanılabilir. Daha sonra da göreceğimiz gibi, vesica ve 2’ye l dikdörtgen, antik ölçülerin temelidir.

Üçgen, daire ve kare arasındaki geçiş formu olarak görülmektedir. Zamanla tanrılar ve tanrıçalar arasında bir üçleme, baba, anne ve oğul sembolü haline gelmiştir; Mısır’da olduğu gibi. Bu kavram, birçok dini inanç sisteminde temel olmuş ve Hıristiyanlık’da Baba, Oğul ve Kutsal Ruh olarak ortaya çıkmıştır. Üçgenin en mükemmel şekli kenar uzunluklarının ve açıların eşit olduğu eşkenar üçgen kabul edilmektedir.

Yaygın biçimde kullanılan diğer bir üçgen de, kendisinden çok daha uzun zaman önce ortaya çıkmasına karşın Pisagor’a ithaf edilmiştir. Kenar uzunlukları tam sayı oranıyla gösterilmektedir; 3:4:5. Bu üçgen, dik üçgenin kenar uzunlukları tam sayı olarak ifade edilebilecek en basit şeklini sunmaktadır. Basit sayısal oranlar alındığından, sanat ve heykelde olduğu kadar gözlemcilikte de çok kullanılmıştır. Kefren Piramidi, buna dayanmaktadır.

Daire, üçgen, kare ve dikdörtgen, kutsal mimarinin temeli olmuştur. Geleneksel olarak, belli oranlarla birbirlerine bağlıdırlar. Bu oranlar kozmosun özgün uyumunu göstermeye çalışmaktadır. Böyle bir oranın adı Aristo tarafından “gnomon” olarak belirlenmiştir: “Orijinal şekile eklendiğinde ortaya çıkan şekili orijinaline benzeten şekil.” Diğer bir deyişle, her ek adımda orijinal oran korunmaktadır. Bunun bir örneği “altın anlam” oranının sayısal olarak ifadesi olabilir; l, l, 2, 3, 5, 8, 13, 21… gibi. Bu sistemde son sayı, kendisinden önceki iki sayının toplamı olmaktadır. Fibonacci serisi de buna güzel bir örnektir ama başkaları da vardır.

Robert Lawlor, Sacred Geometry (Kutsal Geometri) adlı kitabında, 1:2 oranından çıkan Fibonacci serisine dayanan “gnomon” spiraller örneğini vermektedir. Bu genişleyen şekillere bazen “dönen kareler” de denir; bu, doğal dünyada sık raslanan spirallere benzemektedir.

Farklı oranlardaki gnomonları incelerken, önemli bir şeyi keşfettim. 1:3 oranlı gnomonlardan biri, tam olarak Giza piramitlerine bağlıydı. Bu orandan aynı zamanda Keops’un, Kefren’in ve Menkar’ın da temel oranları çıkabiliyordu. Gelişim, bir çizgi üzerinde üç bitişik karenin çizilmesiyle başlıyordu ve bunlarla 1×3 oranında bir dikdörtgen yaratılıyordu. Sonra gelişimin her aşamasında uzun kenar üzerine dizilmiş her kare çiziliyordu.

İlk kare, 3:4 oranında bir dikdörtgen yaratıyordu. Bunu ikiye katlamak Kefren’in oranını veriyordu; 6:4. 3:4 dikdörtgene iki kare daha ekleyince, Keops Piramidi’nin 7:11 oranı ortaya çıkıyordu. Bir kare daha eklenince Menkar Piramidi’nin 11:18 oranı oluşuyordu. 3’e l’lik bir dikdörtgenle başlayan bu yöntem, piramitlerin taban ve yükseklik oranlarının belli bir matematiksel sistemle yürüdüğünü açığa çıkarmaktadır. Tesadüfi ya da bilinçli olsun, uyumlu bir geometrik seri izlemektedirler.

3:1 oranında bu kadar önemli olan nedir? Belki bu da Mısırlılar’ın Osiris, İsis ve Horus üçlemesini yansıtıyor olabilir. Bundan asla emin olamayız ama bu kalıp, Mısır modeli hakkında değerli bir görüş sunmaktadır.

Bu keşif, aynı zamanda Mısırlılar’ın kare ızgara kalıplarından yola çıkarak tasarımlarını yaptığını gösteren mimari yöntemlerine uymaktadır. Mısır sanatında, ressamların ve heykeltraşların eserlerinde orantıları korumak için öncelikle ızgaralar oluşturduklarını gösteren birçok örnek vardır. Bu ızgaraların basit sayısal oranları, Mısırlılar’ın bütün büyük sanatsal başarılarının temelinde yatmaktadır.

Bu yöntem ayrıca Leonardo da Vinci gibi birçok Rönesans sanatçısı tarafından da kullanılmıştır. Antik Mısır’da, bu yöntem Büyük Piramit’de karşımıza çıkmakta ve piramitleri bir yönden daha Marlborough Downs’daki şekillere bağlamaktadır.

2011 YGS Geometri Konuları

YGS GEOMETRİ KONULARI ( YGS )

1 AÇILAR
1.a Düzlemde Açı
2 ÜÇGENLER
2.a Üçgende Açı
2.b Üçgende Bağıntılar
2.c Dik Üçgen
2.d İkizkenar Üçgen
2.e Eşkenar Üçgen
2.f Üçgende Alan
3 BENZERLİK
3.a Temel Orantı
3.b Benzerlik Teoremleri
4 ÇOKGENLER VE DÖRTGENLER
4.a Çokgenler
4.b Yamuk
4.c Paralelkenar – Eşkenar Dörtgen
4.d Dikdörtgen – Kare
5 ÇEMBERLER
5.a Çemberde Uzunluk (Teğet – Kiriş – Yarıçap)
5.b Çemberde Açı
5.c Çemberde Çevre ve Yay – Dairenin Alanı
6 DOĞRUNUN ANALİTİK İNCELENMESİ
6.a Noktanın Analitik İncelenmesi
6.b Doğrunun Eğimi – Denklemi ve Grafiği
6.c İki Doğrunun Konumu
6.d Simetri
7 UZAY GEOMETRİ
7.a Uzay Geometri – Önermeler – Prizmalar
7.b Silindir
7.c Piramit
7.d Koni ve Küre